Tips om att rensa inför flytt!

Flyttrensning: påbörja tidigt, se som nystart, packa nödvändigt, rensa utifrån nuvarande och önskat liv. Klustra: samla liknande föremål, grovrensning, finlir. Packa: rumsvis eller samlat. Skänk: lokala grupper, välgörenhetsorganisationer.

En flyttrensning kan skilja sig åt från en vanlig röjning; ibland ska man inte bara anpassa antalet grejer till sitt nya hem utan också ta hänsyn till nya livsomständigheter. Eftersom detta kan vara nog så tidsödande i vanliga fall är det bra om man kan påbörja rensningen så snart man ens går i flytt-tankar så lasset kan gå så lätt som möjligt. Du kan använda vår checklista för att flyttrensa så går det ännu lättare.

Något som är bra med en flytt är att begrunda hur mycket du samlar på dig i relation till hur mycket du egentligen är i behov av. Se flytten som ett gyllene tillfälle till nystart och packa bara ner det du verkligen använder, tycker om och behöver. Ju färre saker vi äger, ju mindre stressade blir vi och vi får mer tid, ork och pengar över till annat. Om du packar det mesta i god tid och lever med det nödvändigaste de sista dagarna innan flytten kommer du att märka att det är ganska lite vi behöver. Tänk den prylfria känslan på semester/sommarstuga/hotell – halva nöjet brukar för den riktigt stressade ofta vara att slippa en massa saker.

När du rensar är en bra måttstock vilket liv du har nu, och vilket liv du skulle vilja ha. Du kanske inte vet allt i detalj, men förmodligen vet du något om vad du vill förändra, om du vill förändra. Gör dig av med det som inte tillhör det liv du vill leva, saker med dåliga minnen eller sånt du ändå bara suckar när du ser. Har du många grejer du tycker kan vara ”bra att ha” och tvekar kring föreslår jag att du lägger alla ”kanske-saker” i särskilda flyttkartonger. Tejpa upp ett stort A4 på varje kartong och skriv i tjock tusch (det brukar vara skum belysning i förråd) ”KANSKE” och ”FÖRRÅD”. Ibland vet man ju inte om man kommer att ha användning för sakerna eller inte på det nya stället så visst kan det vara bra att spara dem ett tag till. Sätt kanske-kartongerna i förrådet och markera i almanackan ett år fram i tiden att du ska gå igenom dem igen. Det här är att vara lite snäll mot sig själv och det kan man gott vara, det brukar vara nog så stressigt med flyttar ändå.

Ett rens-sätt jag brukar lära ut är att klustra. Fotografier brukar exempelvis finnas i kökslådor, i album i vardagsrummet och bland andra papper. De samlas på vinden, nerstuckna i tidskriftsställ och på en massa andra ställen. Samla alla foton på ett och samma ställe. Andra saker som kläder, skor, väskor, tavlor, böcker, papper etc. gör du på samma sätt med, alltså en grovrensning först. När allt är samlat i högar kan du packa det om du har ont om tid. Har du gott om tid och det suger i renstarmen kan du istället börja med finliret. Det innebär att du sorterar alla kläder samtidigt i underkategorier som släng/spara/minnen/ge bort/returnera etc. Att inte dela upp reningen i dessa två nämnda etapper är det vanligaste rensfelet folk gör! Tilläggas skall att allas ordningsbehov ser olika ut och det som inte fungerar för en kan mycket väl fungera för någon annan.

En bra sak med att samla alla saker tillsammans är att det blir lättare att packa upp dem på det nya stället. Att hänga konst om du har samtligt av detta samlat på samma ställe är betydligt enklare än om du har det utspritt i olika kartonger och emballagen. Detta pack-sätt fungerar bra för vissa saker, men inte alla. Andra passar bättre rums-vis, exempelvis att packa alla saker från kök och badrum märkta med just dessa rum.

När du flyttrensar på vind/källare kanske du hittar lådor du inte sett sedan förra flytten men ändå känner att du bara måste spara. Är det arvegods du aldrig kommer att använda – skänk vidare till någon annan i släkten om det är viktigt för dig. Eller fota grejerna så har du dem kvar ändå? Har du kvar 7 flyttkartonger av barnens leksaker? Minimera dem till en kartong. Tänk som om du skulle flytta utomlands när du rensar – packa bara ner det du skulle vara beredd att betala frakt för! När det gäller presenter du behåller av artighet men inte gillar ska du veta att självaste etikettgurun Magdalena Ribbing har sagt att det är okej att göra sig av med dem.

På Facebook finns lokala bytes/bortskänkesgrupper för den som bara vill bli av med saker. Sedan finns ju välgörenhetsorganisationerna som tar emot det du vill skänka till exempel Röda korset, Erikshjälpen, Myrorna och Stadsmissionen. Efter rensningen inför flytt är det ofta dags för flyttstäd. Läs mer om vad flyttstädningen kostar.

Lycka till med din flyttrensning och att göra något är bättre än inget!

4

Denna bloggpost publicerades ursprungligen 2013-10-07 då i något lägre form, då kunde vi presentera gästbloggaren Nina Strandberg, ordningskonsult på Iordning.com Hon jobbade då med att, både teoretiskt och praktiskt, hjälpa människor att hålla ordning omkring sig för att trivas och må så bra som möjligt. Hon har också gett ut boken Röj och Rensa där du kan lära dig om att rensa hemma på egen hand. 

Uppdaterad 2024-04-10 (Första publicering 2013-10-07)