Checklistor

Få alla checklistor för flytt gratis via e-post.

Få reda på vad din flytt skulle kosta
22-01-2016 - Av Admin

Checklista för att flyttrensa

I denna checklista för att flyttrensa hjälper vi dig att organisera och strukturera stökiga och överbelamrade ytor hemma och på jobbet. Nedan följer en guide för hur du rensar inför en flytt.

Få flyttstädningsoffert – snabbt och enkelt!

Att flyttrensa och städa inför flytten

  • Om du behöver rensa bland dina saker är det bra att göra detta innan flytten och inte efter den. Ju lättare lass, ju enklare flytt.
  • Börja med att avsätta tid, en halvdag åt gången brukar vara lagom.  En rulle sopsäckar är egentligen det enda du behöver förbereda din rensning med.
  • Köp inga förvaringsattiraljer innan, ofta kan man använda det man redan har och dessutom vet du ju inte vilka förvaringsbehov du har i din nya bostad förrän flytten är klar och allt uppackat i ditt nya hem.
  • Om du tvekar kring om du ska behålla eller inte när du rensar är tipset att inte förirra dig i dylika tankar. Packa hellre ner det du tvekar över och sätta det i lådor för sig som du märker med ”Tveksamt” och kanske även ”Förråd” om det är där tveksamheterna tills vidare ska förvaras. Att packa ner i tveksamhetskartonger kan man göra i vanliga fall, men särskilt rekommenderas det vid en flyttrensning eftersom det är tillräckligt mentalt belastande att flytta i sig.
  • Om du känner att du rensar bort mycket och att det kanske blir väl många tomma ytor på det nya stället, tänk inte på att spara ”bara för att” eller vad du ska fylla ut dem med. En bokhylla med några halvtomma hyllor här och där är bara vilsamt.
  • Om du inte hinner/orkar sälja och inte vill slänga fullt fungerande saker finns det hjälporganisationer och kyrkor som kommer hem till dig och hämtar, bara det är rent och väl förpackat. Kontrollera vilka som finns på din ort och kontakta dem. På Facebook finns lokala bytes/bortskänkesgrupper för den som bara vill bli av med saker. Du kan också googla fram sidor där människor skänker sina saker och annonsera bort det du inte vill ha där.

Nedan kommer instruktioner och tips på hur du kan tänka när du rensar hemmets olika rum från saker du inte vill ha med dig i flytten.

Hallen

  • Rensa ytterkläderna samtidigt som du rensar garderoben – ofta har kläder och skor som ska vara där hamnat här och vice versa.
  • Släng reflexer som inte fungerar längre. På trafiksäkerhetsverkets hemsida finns information om hur man testar om reflexerna är tillräckligt bra för att de ska vara säkra att använda.
  • Ofta har människor första förbandslådan här, skaffa en till bilen/båten också.
  • Sortera kläder säsongsvis om tre; vår/höst är en kategori, sommar en annan och den tredje är vinter. Har du bara kläder/skor som hör till den säsong som pågår nu framme i hall och garderober kan mycket plats sparas.

Badrummet

  • Släng produkter som du inte använder eller ge bort dem till någon som skulle uppskatta dem om de är användbara. Vi ger fullt användbara kläder till kompisar och släktingar, och syskon ärver varandras kläder – varför inte parfymer och schampon som inte längre passar?

Städskåpet

  • Allt som behövs när det gäller bas-städ är ett bra diskmedel och såpa. Diskmedlet fungerar på kakel och porslin i bad, kök och speglar. Användningsområden för såpa är många, googla dem liksom ord som ”husmorsknep” i kombination med det är du vill få rent.
  • Har man en gång lärt sig vad bikarbonat och vinäger är bra för sitter det där, och städmedlens antal kan minimeras.
  • Spara en mopp och en hink – ofta har man flera som inte används och inte ens passar ihop.
  • Glödlampor och stearinljus brukar finnas utspridda överallt, samla dem för sig.
  • Förvara moppar, fönsterrakor, borstar och kvastar upphängda eller i kassar som hängs på krokar inuti städskåpet. Ju mer fri golvyta här, desto bättre. Passa på att rensa under diskbänken samtidigt, det som finns där är ofta släkt med attiraljerna vi har i städskåpet.

Böcker

  • Behöver du minska på antalet böcker kan ett riktmärke vara att bara spara dem du skulle kunna tänka dig att läsa om. Det finns bibliotek som har uppsamlingstunnor för böcker att fritt lägga i och ta ur. Du kan också höra med sjukhus, fritidsgårdar, skolor etc. om de vill ta emot dina gamla böcker och uppslagsverk.

Papper

  • På Konsumentverkets respektive Skatteverkets hemsida finns angivet vad vi enligt lag är skyldiga att spara och inte. Många sparar precis alla räkningar och fakturor men kom ihåg att de i sig inte är ett bevis för att du har betalat dem, beviset finns lagrat hos banken om du betalat via internet. Hör med banken hur länge de sparar sådana uppgifter eftersom detta kan skifta banker emellan. Räkningar där beloppet varierar såsom el, vatten och telefon kan vara bra att spara tillsammans med dess specifikationer, eftersom det har hänt att man upptäckt i efterhand att företag debiterat för mycket.
  • Kopiera viktiga papper så som kvitton på husköp, originalbetyg och intyg och scanna dem för förvaring på internet eller förvara papperskopiorna hos en vän om du inte har ett bankfack.
  • Spara alla papper som hör till flytten i en särskild mapp som du alltid kan bära med dig tills flytten helt är över.

Mat

  • Rensa bort råris och andra goda intentioner du ändå aldrig kommer att äta upp, kanske kan du skänka maten till någon som uppskattar den eller till ett härbärge. Mat vars datum gått ut kan oftast ätas ändå, smaka och lukta dig fram. Vissa varor som innehåller fett härsknar dock, gäller exempelvis våffelmix och fryst kött.

Kökssaker

  • När det gäller apparater vi har flera av, tänk på hur mycket plats du kommer att ha på det nya stället och var de kan förvaras. Det kan vara helt ok att spara på två apparater om du vill ha en i reserv, bara du har plats för dem och kommer ihåg att du har en extra i förrådet om den du har i köket skulle gå sönder. Kanske är det bäst att spara dubbletter bara av det du använder ofta och mycket av eftersom risken finns att man sparar för mycket.

Kläder

  • Ofta använder vi inte ens hälften av våra kläder. Tvekar du inför ett plagg är ett tips att bära det en dag. Känns det bra, behåll det. Om inte, gör dig av med det.
  • Många spar på uttjänta kläder för att de är bra att ha hemma eller som putstrasor alternativt att ha när de ska måla. Spara några uppsättningar av den här typen, men inte hur mycket som helst.
  • Det är inte ovanligt att människor sparar på kläder de ska ha när de gått ner i vikt. Är du en av dem, rensa bort alla kläder du för tillfället inte kan ha. Packa och märk dem med ”framtidskläder” och sätt i förråd eller högt uppe i garderoben i ditt nya hem. Ett år senare kan du ta fram dem igen och se om de passar. Om inte kanske det är dags för dig att göra dig av med dem?

Skor

  • Samla skor för sig och skaffa skoblock om du inte har det. Ofta har vi väldigt många skor, och inte sällan liknar de varandra. Rensa bort dem som inte går att laga och är slitna, och packa de du har väl. Att slänga ner samtliga i en plastlåda gör att lädret förstörs och att både läder- och plastskor kan få onödiga repor och märken av varandra.

Barnens rum

  • Är barnen tillräckligt stora kan de vara med och rensa. Motivera dem att göra sig av med saker de inte längre leker med genom att erbjuda dem att behålla vinsten om ni säljer dem eller låt dem själva välja hjälporganisation att stödja för de pengar som rensningen genererar.

Förråd

  • Här hittar vi ibland saker vi inte sett sedan förra flytten – tänk på hur mycket användning du haft av dem sedan dess.
  • Sparar du av känslomässiga skäl men vet med dig att du behöver minimera antalet saker, fota dem. Då har du dem kvar ändå på ett sätt. Är det arvegods kanske du kan skänka dessa till någon annan i familjen.
  • Om du har många saker av en och samma sort, exempelvis barnens urväxta kläder och leksaker, kan du spara en del för din egen del, en del för barnen att få när de flyttar hemifrån och lägga dessa i separata lådor. Likadant kan du göra med foton och teckningar. En minneslåda för varje familjemedlem är en rimlig regel om ni måste kompromissa om utrymmet.
  • I förrådet kan det finnas byggdelar och tillbehör som hör till huset, exempelvis delar till kylskåp, spis, reservkakel etc. Ibland kanske vi inte ens vet vad det är. Spara allt sådant för sig och hör med den nya ägaren hur intressant det egentligen är för dem att ta över detta. De kanske planerar ett helt annat sorts kakel i köket eller blir själaglada över att få originaldelar till sitt nya hem till skänks.
  • Krukor, vaser, blomjord och prydnadssaker brukar finnas både i förrådet och under diskbänken. Rensa dem samtidigt. Ska du flytta från hus till lägenhet kanske den nya ägaren kan få något, eller också kan du sälja dem som ett trädgårdskit för dem som ska flytta till hus?

Få flyttstädningsoffert – snabbt och enkelt!

Vi har i denna checklista samarbetat med Iordning.com 

Läs mer om att städa och rensa på Moveria.