Avboka flyttfirma – vad kostar det och hur gör man?

När du behöver avboka din flyttfirma – gör det så tidigt som möjligt för att undvika onödiga kostnader. Det kan nämligen kosta en hel del att avbeställa flyttjänster om du är sent ute. Vad det kostar att avboka nära inpå flytten beror på vilken typ av avtal du ingått med flyttfirman. Konsumentverket rekommenderar att du anlitar flyttfirmor som använder sig av Bohag 2010, med gemensamma riktlinjer för avbokningsvillkor. Vid sjukdomsfall som kan styrkas med läkarintyg är det alltid kostnadsfritt att avboka flyttfirma.

Har du använt standardavtalet Bohag 2010?

Standardavtal i flyttbranschen följer riktlinjerna i Bohag 2010. Det är ett regelverk som har tagits fram i överenskommelse mellan Konsumentverket och branschorganisationer.

Enligt Bohag 2010 kan du som kund avbeställa flyttjänsten kostnadsfritt fram till femton dagar innan flyttdatumet. Därefter finns fastställda nivåer för hur mycket du kan debiteras. Om du avbokar senare men innan påbörjad flytt har flyttfirman rätt att debitera dig max 10 % av avtalspriset. Om flytten redan påbörjats har flyttfirman rätt att debitera 100 % av avtalspriset.

Har du ett flyttavtal med andra bestämmelser som du vill avboka?

Avtalsvillkoren hos flyttfirmor som inte följer Bohag 2010 kan se mycket olika ut. Det finns exempel på de som debiterar 50 % av avtalspriset vid avbokning oavsett när avbokningen sker. Andra erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 7 dagar innan flytt, men debiterar därefter 50 % och 100 % om avbokningen sker dagen innan. Medan ytterligare andra erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan flytt.

Avboka flyttfirman

Har du ett skriftligt avtal från flyttfirman?

Då ska det framgå i avtalet vad som gäller kring avbokning och vad det kostar. Om det inte gör det så ska du prova att hänvisa till branschpraxis vilket i detta fallet är avtalet Bohag 2010 enligt ovan.

Om du inte har ett skriftligt avtal men ändå vill avboka flyttfirman

Har du bokat flyttfirman via telefon, e-post eller offertförfrågan på webbsajt gäller distansavtalslagen, DAL.

Enligt distansavtalslagen är firman skyldig att ge viss information till dig som konsument innan du ingår avtal. En av de uppgifter som de är skyldiga att uppge är villkoren för att säga upp avtalet. I det här fallet att avbeställa flyttjänsten.

Avbeställningsvillkoren är väsentlig information enligt marknadsföringslagen. Det räknas därmed som vilseledande marknadsföring att utelämna den informationen. Har du inte informerats om vad som gäller vid avbokning och blir fakturerad efter att du avbokat flytten? Då kan du välja att bestrida fakturan. Se längre ned.

Detta säger konsumentverket om att avboka flytthjälpen

Konsumentverket rekommenderar att du väljer en flyttfirma som följer de allmänna bestämmelserna för bohagsflyttning, Bohag 2010, som Konsumentverket varit med och tagit fram.

Bestrid flyttfirmans faktura om du inte är nöjd med den!

Om du vill bestrida fakturan är första steget att kontakta flyttfirman. Om du och flyttfirman inte kommer överens kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Innan du gör en anmälan dit ska flyttfirman du anmäler ha sagt helt eller delvis nej till dina krav (alternativt inte svarat alls inom fyra veckor).

● Spara kvitto, mejlkonversation och andra bevis.
● Gör en anmälan på Allmänna reklamationsnämndens webbplats.

Det är också möjligt att ta tvisten till prövning i allmän domstol – observera dock att domstolen tar ut en ansökningsavgift och du kan bli skyldig att betala rättegångskostnader.

Att tänka på: ett skriftligt avtal minskar risken för att hamna i tvist med flyttfirman.

När är det möjligt att avbeställa flyttjänst gratis nära inpå flytt?

Det finns flyttfirmor som erbjuder kostnadsfri avbeställning till och med dagen innan flytten ska utföras. Vet du med dig innan bokning att du kan komma att behöva avboka får du söka efter närmaste flyttfirma som erbjuder kostnadsfri avbokning, alternativt avbokningsskydd som tilläggstjänst. Då är det alltid kostnadsfritt om du avbeställer flyttjänsten på grund av sjukdom. Tänk på att ha läkarintyg för att kunna styrka detta.

Vad gäller kring avbokning av flyttfirma under pågående coronakris?

Om/hur coronakrisen har påverkat avtalsförhållandet är avgörande för om Covid-19 kan anses vara ett giltigt skäl att bryta avtalet. Utgå inte från att det rådande läget är ett giltigt skäl att slippa eventuell avbokningsavgift, utan hör i första hand efter med den flyttfirma det gäller. Ett annat tips är att kolla med ditt försäkringsbolag om det är möjligt att få ersättning från hemförsäkringen för eventuella betalningskrav.

Mer om flytt under coronakrisen: Är det säkert att flytta med flyttfirma? Hur arbetar de mot Coronaviruset?

Uppdaterad 2024-03-31 (Första publicering 2020-06-27)
Av  Mattias | 24-03-31 |
Kommentarer (0)