Flyttbloggen

En blogg om flytt

Få reda på vad din flytt skulle kosta
2013-12-03 - Av Admin

Så undviker du att hamna i tvist om flytten

Moveria™ har fått tagit del av statistik från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som  visar att konsumenten endast får helt eller delvis rätt i 40 % av alla anmälningar gällande flyttstädning och flytt/magasinering. Under 2012 kom det in 43 ärenden till Allmänna Reklamationsnämnden gällande städning. Av dessa fick konsumenten helt eller delvis rätt i endast 16 av dessa ärenden. Av 69 ärenden gällande flyttning och magasinering fick konsumenten helt eller delvis rätt i endast 26 stycken fall. Att så pass många ärenden avslås eller aldrig prövas av ARN kan bero på att man inte först klagat till företaget, att anmälan kommit in för sent eller att det krav som konsumenten har är för lågt. Därför har vi tagit fram en lista på vad du kan göra för att skapa bästa förutsättningar för att inte hamna i tvist.

  • Se till att du alltid har ett skriftligt avtal på det som sägs. Det är svårt att bevisa vad som är avtalats om i ett muntligt avtal, då gäller endast ord mot ord.
  • Det är lätt att missuppfatta en offert. Gå igenom den noga tillsammans med firman och red ut eventuella frågetecken innan du godkänner den.
  • Kontrollera din beställning. Felaktig beställning av konsumenten är en vanlig orsak till avslag.
  • På avtalet ska det framgå när reklamation senast ska inkomma. Se till att reklamera innan tiden gått ut, annars är reklamationen ofta inte giltig.
  • Godkänn inte leveransen av flyttstädning/flytt/magasinering utan att grundligt gå igenom att allting stämmer enligt överenskommelse. En anmälan om reklamation godkänns sällan efter att du redan godkänt leveransen.
  • En vanlig orsak till avslag vid flytt- och magasineringsfall är också att konsumenten inte packat flyttlasset enligt anvisning. Då räknas inte packningen som fackmannamässigt utförd och eventuella skador/förstörelser vid flytten är inte firmans ansvar.
  • Kom ihåg att det alltid är du och inte firman som ansvar för låset vid magasinering.

bigstock-Men-lifting-sofa-22063970

Om det ändå skulle komma till den punkt att du inte är nöjd med till exempel din flyttfirma, har ARN utformat en lista med riktlinjer som ska vara uppfyllda för att din anmälan ska prövas:

1. Är varan/tjänsten för privat bruk? 2. Är varan/tjänsten köpt från ett företag? 3. Har företaget avvisat dina krav? 4. Har det gått högst sex månader från det att du fick ett nej från företaget? 5. Ligger dina krav över ARN:s beloppsgränser? 6. Rör din tvist en vara/eller tjänst som kan prövas av ARN? Läs mer om undantagen på ARN:s webbplats.

Om du svarar ja på ovanstående frågor kan du vända dig till ARN.

Kommentarer (1)

Kommentarer

  • Roger

    Ibland verkar det som de som är bäst på att verka seriösa är de minst seriösa. Tror att det bästa är att gå på rekommendationer. Har själv varit med om strul och dålig städning men man orkar ju till slut inte bråka. En sak jag lärt mig är att det är bra om de som flyttar in får vända sig direkt till flyttstädfirman, då slipper man lite diskussion.

    Ni måste sprida den här bloggen lite mer, det finns ju massor med bra info men ingen vet om den, ingen jag känner i alla fall.

    /Rogge

Kommentera