Lägenhetsvisning – Hur många kommer och vad tittar de på?
Så länge det har funnit en bostadsmarknad har folk funderat kring hur man skall förbereda och genomföra en lägenhetsvisning för att få maximalt betalt för sin bostad. Bland annat genom att få så många att komma på en visning som möjligt. Men det viktiga är att de som kommer blir intresserade.
Hur många kommer i snitt på visning?
Det finns många olika faktorer som avgör hur många som kommer på en visning. En mäklare vi varit i kontakt med säger att i snitt i Sverige kanske det är fem spekulanter som kommer. Men skillnaden är stor mellan en visning av en lägenhet i innerstaden i någon av Sveriges större städer jämfört med ett gammalt nedgånget hus i Västernorrland. För några år sedan när lockpriser var vanliga kunde det vid vissa visningar komma över 100 spekulanter, men det hör till undantagen. Det behövs ju bara två intresserade för att få en bra budgivning, därför vill mäklarna ofta ligga så pass rätt i prisnivån så att de är säkra på att få in flera budgivare. Rimligt är då att på en lägenhetsvisning försöka få 10-20 intresserade, det kan då ge de 2-5 budgivarna som behövs för att vara säker på att få marknadens pris vid just det tillfället.
Eye tracking på lägenhetsvisning
Man kan fundera på vad folk tittar på när de är på lägenhetsvisning. Svensk fastighetsförmedling gjorde därför i slutet av 2014 ett roligt experiment. Genom att utrusta ett antal besökare på en lägenhetsvisning med så kallade eye tracking glasögon. En typ av glasögon läser av var bäraren fäster blicken. Målet var att undersöka vad potentiella köpare tittar på när de besöker en visning.
Undersökningen gav spännande resultat som kan vara till stor nytta för den som själv skall ha lägenhetsvisning. Någon gyllene formel för exakt vad som skall finnas i bostaden vid visning kunde undersökning dock inte ge.
De olika personerna tittade helt enkelt på olika grejer. Något som bekräftade den tes Svensk fastighetsförmedling hade innan experimentet. Det finns som sagt ändå vissa generella lärdomar man kan dra utifrån testet.
Detaljer viktiga vid lägenhetsvisning
Det som är allra tydligast är att detaljer har betydelse vid en lägenhetsvisning. Även om det kan verka fånigt, och inte alls särskilt rationellt, så är det viktigt att visa upp ett hem som bjuder in till fantasier och drömmar. Många av spekulanterna lade stor vikt på detaljer som egentligen är oväsentliga om man ser till bostadens potential och funktionalitet. En basilika-kruka, en fruktskål och designen på stolarna var saker som alla fångade en eller flera av spekulanternas intresse. Även bokhyllan var av stort intresse. Nästan samtliga spekulanter spenderade en del av sin tid med att titta på bokhyllan och dess innehåll. Beteendet förklaras av att människor, på visning, vill skapa sig en bild av hur bostaden kan se ut om just de skulle bo där. Man tittar då på hur andra inreder och designar sin bostad för att det är den typen av grejer som är roliga att tänka på och fantisera kring. Att undersöka sprickor på lister, hur välvårdat golvet är eller hur många år fönstren har på nacken är kanske av större vikt. Men det är helt enkelt inte lika roligt och intressant när man är på visning.
Förutom den generella slutsatsen att detaljer i form av växter och ”hemtrevlighet” är av stor vikt, så är det svårt peka på saker som är allmängiltiga. Olika saker är helt enkelt olika viktiga för olika personer när de skall flytta. Något man ändå kan ta med sig kan vara att försöka fundera över vilken målgrupp som är mest trolig att köpa bostaden. På så sätt kanske man kan visa upp det man tror den målgruppen vill se när de skall köpa bostad.
Generella tips för din visning
Några saker tycker vi på Moveria att alla som skall sälja sin bostad kan ta med sig. Den första är som sagt att inte underskatta de små detaljerna som skapar en hemtrevlig miljö. Det andra är att absolut inte tömma bostaden, det försvårar för spekulanterna att tänka sig hur det kan se ut och risken är stor att intresset att köpa då blir mindre. Det tredje är att om du läser Svensk fastighetsförmedling undersökning (läs den ”Visningskollen Svensk fastighetsförmedling”) så tänk på att bara för att spekulanterna tittar på vissa grejer betyder det inte att det har en positiv effekt på deras intryck av bostaden. Exempelvis tittade några av spekulanterna på de familjefoton som fanns i lägenheten. Något som kanske istället för att öka det positiva intrycket av lägenheten flyttar fokus till fel saker.
För dig som skall flytta och vill läsa mer om homestyling och vad du skall tänka på inför din lägenhetsvisning besök antingen vårt inlägg om hur du själv homestylar på bästa sätt eller inlägget som beskriver hur du får ut maximal hjälp av homestylingfirmor/mäklare.