Flyttbloggen

En blogg om flytt

Få reda på vad din flytt skulle kosta
2013-07-16 - Av Admin

Gästinlägg: Oscar Lavas, Nordic Design Hub

Hur vi flyttade med en flyttfirma från London till Stockholm Efter att ha bott och jobbat i London i Storbrittanien bestämde jag och min fru att vi skulle flytta tillbaka till Sverige. Anledningen var att vi just fått en liten pojke och Sverige är betydligt barnvänligare än London. Till exempel, dagis och förskola är inte direkt gratis därborta, många föräldrar får betala hela månadslönen för dagiset. Dessutom är London otroligt spännande stad i sig, men när man får barn ändras ju som bekant ens behov i vardagen, så en flytt till Stockholm blev helt plötsligt naturlig. När vi väl kommit på plats i Stockholm startade vi e-butiken Nordic Design Hub där vi säljer inredningsdetaljer, smycken och andra presenter. Men det var bakgrunden, nu till huvudämnet i artikeln, hur vi ordnade med flytten mellan två länder.

Val av internationell flyttfirma Eftersom vi bott i London en längre tid hade vi samlat upp ett bohag med bland annat dekor för hemmet som omöjligen skulle få plats i några resväskor. Annars är det ju ofta lätt för många svenskar som bor i London, vilka egentligen bara är där för jobb och kul några år, då de ofta har få grejer men mycket kläder och när det är dags för hemflytt får det plats i resväskan. Men för vår del behövde vi  cirka 15 kubikmeter, det vill säga bara en lastbil skulle klara jobbet. Eftersom jag inte kände någon som nyligen gjort en liknande flytt fick jag sätta igång och leta på nätet med hjälp av Google. Söker man på Google finns det flertalet företag som annonserar och klarar av att flytta bohag inom Europa. Trist nog finns det inte mycket information angående dessa företag, varken jämförelser eller kunderfarenheter. 

Så du får be om en offert från flera av flyttföretagen och samtidigt be om deras referenser. Eftersom det finns ganska många olika alternativ så man får köra på den man får bäst magkänsla för. Det är ju ett ganska viktigt beslut eftersom man lägger hela sitt bohag i händer på någon annan och litar på dem. Förvisso kan man köpa försäkringar dock och gardera sig lite.

Det bolag vi valde i slutändan hette Aspin och de tog £1,674 för de 15 kubikmeterna vi ville flytta från London till Stockholm. Men vi försäkrade också flytten via samma firma för £242 vilket gav en flyttkostnad på närmare SEK 20,000. Det vi inte visste när vi köpte deras tjänst var att Aspin var en återförsäljare för den verkliga flyttfirman som hette Simpsons of Sussex. Om allt går bra spelar det ju ingen roll vem som utför tjänsten, men när saker och ting går snett tycker jag det är att föredra att man endast jobbar med ett bolag och undviker återförsäljare.

Flytten med lastbil från London till Stockholm Killarna från Simpson of Sussex kom och hämtade våra grejer i en mindre lastbil från vår lägenhet i norra London. Vi hade varit ganska noga med att packa det mesta vi hade i flyttlådor, det är att rekommendera eftersom flyttlådorna är lättare att märka upp med våra namn, tål att packas väl, och lättare att urskilja från andras pick och pack. För det är nämligen så att flyttfirman inte körde en mindre lastbil med endast våra grejer hela vägen till Stockholm. Istället packade de om vårt flyttkolli i deras depå nära Brighton till en jättelastbil. I den stora lastbilen lägger de mängder av olika flyttkollin och flyttlass så att de kan sänka kostnaden för transporten för varje flyttlass. Just ompackningen är något av ett riskmoment då skador kan uppstå eftersom man inte har insyn på deras packning och de kan även packa fel så att alla grejer inte kommer fram. Det är därför det är så viktigt att märka upp varje flyttsak och om möjligt packa dem i lådor vilka särskiljer sig från andra lådor. För i den stora lastbilen särskiljde flyttkillarna de olika flyttkollina endast med nät, ett mycket manuellt system som inte imponerade. Det ska också sägas att grabbarna som kör lastbilarna inte var direkt imponerande heller och såg inte vansinnigt motiverade ut att vara rädda om våra grejer, så skydda dig själv så gott det går. Jag tror inte något av dessa flyttbolag är särskillt ”high-tech” och den här typen av manuella kollisystem som de använder är nog branschpraxis.

Nåväl, våra grejer kom fram till vår lagerlokal i Stockholm. Flyttgubbarna knorrade lite om hur jobbigt det var att flytta alla grejer, de kör i en slinga genom Europa från London och släpper av olika flyttlass på vägen. Ofta är de borta i 3 veckor berättade de. De kör genom Eurotunnel, till Frankrike, till Tyskland, till Danmark, till Sverige och sist upp till Norge, sedan tillbaka. Det är därför de är borta så länge.

Försäkring av flytten Med tanken på skade- och borttappningsrisken som jag i efterhand ändå anser vara betydande för din flytt gör du säkrast att försäkra dig ordentligt om du överväger en liknande flytt. Vi köpte försäkring från återförsäljaren också, i efterhand kanske inte riktigt rätt val. Som jag nämnde tidigare är det enklare utan mellanhänder. Speciellt som ett av våra bord gick sönder i flytten och vi var tvungna att göra krav på försäkringen.

Vår flyttåterförsäljare hade köpt försäkringen från en försäkringsagent i London som i sin tur köpte försäkringen från försäkringsbolaget Aviva. Två mellanhänder är två för mycket och processen att få våra försäkringspengar drog ut i ett halvår och krävde mängder av email och telefonsamtal för att få igenom. Kanske hade det varit bättre om vi köpte flyttförsäkringen direkt från ett svensk försäkringbolag istället, kanske hade skadeprocessen gått snabbare och enklare. Men i skrivande stund verkar det som vi får ut pengarna som ersätter reparationskostnader.

Lycka till med din flytt!

 

Kommentarer (2)

Kommentarer

  • Frida

    Överallt kan man läsa om hur smidigt det är med flytt inom Europa men det är jättebra att få läsa om erfarenheter från det verkliga livet. Tack för bra inlägg!

  • Arezou B

    Liknande erfarenheter och det verkar helt omöjligt att få direktkontakt med flyttföretag, även fast de säger att det är de som ska flytta åt en så dyker andra upp…Vi var med om en flytt där två av tre ”flyttgubbar” nog var upplockade på gatan på vägen dit, och när man flyttar internationellt och allt ska funka är det lite svårt att säga att man inte accepterar detta för det för sådana konsekvenser. Bra inlägg du skrivit och lycka till med inredningsförsäljningen.

Kommentera