Flytta hemlarm eller installera nytt larm efter flytt?

När du ska flytta och redan har ett larm installerat så behöver du bestämma om du ska ta med hemlarmet eller lämna det kvar. Oftast är det enklast att installera ett nytt larm i den nya bostaden, jämfört med att flytta med dig det gamla. Om du har bostadsrätt eller hus och hemlarmet satt monterat när du sålde bostaden? Då ingår det i försäljningen, precis som allting annat som är fast monterat. Detta gäller om du inte varit tydlig med att det inte ingår.

Hemlarm med eller utan abonnemang?

Ditt larm är ofta knutet till en larmcentral, det innebär då att du har ett abonnemang som du behöver säga upp. SecuritasHome, Verisure och Sector Alarm är de vanligaste bolagen, de är alla sugna på att behålla dig som kund när du flyttar. Likaså vill de gärna ha in de som flyttar in i din bostad som kund. De kommer försöka locka dig med kortare eller ingen uppsägningstid om du tar med dig abonnemanget till din nya bostad. Tänk dock på att det oftast är bättre villkor i början på ett abonnemang än när man haft det några år. Gör därför gärna en jämförelse av hemlarm innan du bestämmer dig för att förlänga.

Hyrt eller eget hemlarm viktigt att veta när du ska flytta!

Din larmutrustning hemma kan antingen vara hyrd av larmföretaget eller ägd av dig. Om du hyr utrustningen så kan du välja att säga upp det avtalet och återlämna utrustningen, eller betala för att köpa loss. En tredje variant är att du överlåter hyresavtalet till de som flyttar in i din bostad, det brukar larmbolagen vilja. Då har de en ny kund plus att de kan försöka behålla dig i din nya bostad. För dig kan det också vara enklast att försöka överlåta larmavtalet då du då slipper lämna igen utrustningen.

Flyttanmälan till Securitas, Verisure, Sector Alarm, tänk på detta innan!

När du ska flytta så behöver du anmäla det till ditt larmbolag om du har ett sånt anslutet till ditt hemlarm. De brukar ha en uppsägningstid på minst 3 månader på avtalen, så oberoende om du använder larmet eller ej, så kan du li tvungen att betala i flera månader efter din flytt om du inte sagt upp avtalen i tid. Ett tips är att säga upp avtalet om du är osäker, det brukar sällan vara problem att få förlänga.

Flytta med hemlarmet till nya bostaden

Vare sig du äger eller hyr hemlarmsutrustningen så kan du ta med det till nya bostaden. Tänk dock på att i den nya bostaden kanske du behöver fler och andra detektorer än vad du behöver i din nuvarande bostad. Så du kan bli tvungen att komplettera. Om du abonnerar på någon tjänst mot larmcentral så behöver de få en flyttanmälan i god tid och du behöver ge dem uppgifterna gällande din nya bostad. Räkna också med att du behöver testa larmet mot larmcentralen innan du kan vara säker på att uppkopplingen fungerar som tänkt. Oftast rekommenderas att du tar hjälp av en utbildad larmtekniker för att installera och testa av din nya larmuppsättning i din nya bostad.

Kom ihåg att uppdatera vilka som får dina larm och till exempel vilka som larmcentralen kan ringa, du kanske har haft en granne som inte är aktuell när du har flyttat. En förutsättning för din säkerhet är även att ha ett bra lås på din dörr. Läs mer om att byta lås på din ytterdörr här.

Tänk på detta när du jämför hemlarm

Hemlarm eller inbrottslarm är ett perfekt sätt att hålla inbrottstjuvar borta och får dig att sova gott om natten. Inbrottslarm finns i flera olika former det finns anpassade till lägenhet och hus. De flesta larm fungerar för både hus och lägenhet. Det man kan skifta är antalet detektorer utifrån hur stor yta man skall täcka och om man skall ha någon form av detektorer utomhus.

Ett hemlarm består oftast av en centralenhet och valfritt antal detektorer, kameror, sirener och liknande som kan installeras på olika platser i bostaden. Det finns mycket att tänka på gällande larm till lägenhet och hus när du ska flytta in:

  1. Det viktigaste oavsett om du skall ha ett larmtill hus eller lägenhet är att du är noggrann med att kontrollera vilket larm du köper. Det bör följa Svenska Stöldskyddsföreningens rekommendationer samt företaget bör ingå i branschorganisationen SäkerhetsBranschen.
  2. Kontrollera villkoren hos ditt försäkringsbolag innan du väljer larm, vissa larm innebär självriskbefrielse vid inbrott.
  3. Hemlarm kan installeras så att de kommunicerar med larmcentral antingen via din fasta telefon, bredband eller via en inbyggd mobiltelefon.
  4. Du kan välja mellan att hyra larmutrustning av ett säkerhetsföretag som sköter utryckningen eller att köpa utrusningen och själv välja var larmet ska kopplas vid larmning.
  5. Hemlarmet kan kombineras med olika funktioner; till exempel inbrottslarm, brandlarm och larm vid fukt.
Hemlarm bild på avstängning

Vad kostar ett hemlarm – till lägenhet eller hus

Vid användning av ett trådlöst larm, behöver endast en centralenhet kopplas in i ett uttag.
Enheterna som tillhör ditt hemmalarm; rörelsedetektorer, rökdetektorer, kameror, sirener etc., kommunicerar sedan trådlöst med centralenheten.
Det är ofta billigare att installera ett trådlöst larm än att installera ett trådbundet larm och du slipper störande sladdar.
Ett trådbundet larm är dock ofta säkrare eftersom det inte är lika lätta att störa ut som ett trådlöst sådant. Ett hemlarm kan kosta allt mellan 2 000-10 000 kr beroende på vilka funktioner som önskas, tänk igenom vad du vill få ut av ditt larm.
Det går även hyra ett larm där du betalar ca 400kr per månad, men då tillkommer en startavgift på ca 1000-2000 kr och en bindningstid på ca 1-2 år.

Tänk på detta om du köper ett larm

Om du köper ett larm, bör du tänka igenom hur du vill att ditt larm ska vara kopplat om det går igång. Larmet kan antingen vara kopplat till en larmcentral som övervakas dygnet runt av personal som rycker ut när larmet går. Ett andra och ibland billigare alternativ är att du har larmet kopplat till din och andras mobiltelefoner och dessa blir då uppringda när larmet går. Det finns sen några år också ett tredje alternativ och det är att knyta larmet till någon av de grannskapsappar som finns till exempel Safelands app, där kan ett larm snabbt nå dina närmaste grannar som då kan snabbt kan komma till din bostad.
Det finns också många funktioner att ta ställning till om man behöver såsom kameraövervakning via mobil, inspelning av bilder och hur snabbt man vill att larmbolaget ska komma ut till platsen. Enklast brukar vara att prata med någon som redan har larm, vilka funktioner använder de?

Länkar till bra sidor om hemlarm

Stöldskyddsföreningen (Tips och råd om hemlarm, förebyggande åtgärder och grannsamverkan)

Säkerhetsbranschen är en branschförening för säkerhetsföretag, de ersätter bland annat Swelarm.

Aktiviteter
Vid hyra
Säg upp larmavtalet oftast ca 3 månader innan flyttdatum/bindningstiden löpt ut (uppsägningstid 0-6 månader).
Beställ ett nytt larmavtal 1 månad innan flyttdatum.  
Vid köp
Köp/beställ larmutrustningen 1 månad innan flyttdatum.

försäkring
Uppdaterad 2024-04-19 (Första publicering 2013-08-28)

Av  Mattias | 24-04-19 |
Kommentarer (0)